31/12/2012

Terugblik 2012

114-122

Sinds mij laatste bericht fietste ik nog 9 tochten met de MTB, in Hertsberge, Essen, Kleit, Zoersel, Veldegem, Stekene, Wingene, Assebroek en de laatste gisteren in Vinderhoute.

Op het einde van het jaar is het ook de gewoonte om eens terug te blikken naar 2012:

- 1 wielerwedstrijd, meteen ook mijn eerste ooit.

- 3 keer gefietst op de wielerpiste in Gent.

- 58 toertochten met de koersfiets en goud in de Bokaal 2012.

- 33 toertochten met de mountainbike.

- 6 loopcrossen en 3 volkscrossen.

- 6 pistemeetings met telkens de sprint en de kampnummers, brons op het provinciaal kampioenschap kampnummers en zilver in de sprint.

- 8 stratenlopen.

- 2 duo duathlons, samen met Nina in Geel en met Lisa in Geluwe.

- 2 trio triathlons, samen met Nina en Iemke in Izegem en met Ine en Peter in Gent.

In het klassement van de VWB sta ik momenteel op de 29ste plaats op meer dan 33.000 deelnemers. Het doel dit jaar was de top-100 halen.

Aan alle lezers mijn beste wensen en een voorspoedig 2013.

10:22 Gepost door Herman in Cross, Duatlon, MTB, Piste, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

23/10/2012

Update

82-100

Het is al bijna 2 maand geleden dat ik nog een berichtje gepost heb. Reden genoeg om een update te plaatsen. In die twee maand heb ik natuurlijk niet stil gezeten.

Het seizoen met de koersfiets is intussen sinds eind september afgelopen. Ik fietste volgende toertochten:
25/08: Sint-Amands
15/09: Nieuwkerken-Waas
16/09: Axel
22/09: Maldegem
In Sint-Lievens-Houtem werd de Serge Baguet Classic gereden. Daar was TV-Oost van de partij. Als je goed kijkt in het filmpje zie je mij een paar keer door het beeld schuiven. Het seizoen eindigde in Maldegem met een lekke band op slechts één kilometer van de finish. Hopelijk rij ik volgend seizoen wat minder lek.
Op 7 oktober haalde ik mijn koersfiets nog eens van stal voor de slotrit van de Ghostbikers.

Vanaf 29 september werd de mountainbike van stal gehaald.
29/09: Ruiselede
06/10: Landegem
13/10: Aalter
20/10: Mariakerke
21/10: Hooglede
De rit in Hooglede was er eentje die nog lang in het geheugen zal blijven plakken. Zoveel modder had ik nog nooit gezien. Af en toe werden we ook gewoon tussen twee maisvelden gestuurd waar niet eens een pad lag (of misschien was het al verdwenen). Omdat ik aan de late kant gestart ben, was het terrein ook fel omgeploegd en herschapen in een modderpap van een 15-tal cm. Sinds zondag weet ik ook waarvoor het kleinste kettingwieltje vooraan dient. Ik had daar nog nooit op gereden.

In het klassement van de Vlaamse Wielrijdersbond sta ik momenteel op een 33ste plaats en in de Bokaal 2012 van de Vlaamse Bond voor Rijwieltoerisme haalde ik een gouden medaille.

Ik liep nog twee stratenlopen: de Blommeghemloop in Marke en de Bruggenloop in Kortrijk. Daar behaalde ik de 128ste plaats op de 5km.

Op 1 september kon ik beslag leggen op de bronzen medaille op het provinciaal kampioenschap 400m van de WVLVTAV.

Dit weekend tenslotte liep ik mijn eerste cross van het najaar in Ingelmunster.

20:05 Gepost door Herman in Cross, MTB, Piste, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12/08/2012

Duatlon - Stratenloop - WT

69-75

De laatste twee weken heb ik alweer vijf toertochten gefietst: In Verrebroek, Sint-Jan-In-Eremo, Ertvelde, en dit weekend tweemaal in Gontrode.

De tocht in Verrebroek op 28 juli werd grotendeels in Zeeland gefietst. Alleen haalde ik daar over de 47,5km een niet onaardig gemiddelde van 29,1km/u.

De dag nadien werd samen met Pirmin gefietst in Sint-Jan-In-Eremo. Als Pirmin mee is halen we meestal een hoger gemiddelde: 31,4km/u over de 60km en dat ondanks twee lekke banden van mijnentwege.

In Ertvelde fietste ik de kortste afstand, want in de namiddag stond de Kriekeloop in Ingelmunster op het programma. Ik startte in de jogging van 2km. Spijtiggenoeg wordt hiervan geen rangschikking opgemaakt.

Op 5 augustus ging het samen met Nina richting Geel voor de duo duatlon. Ik had voor alle zekerheid maar mijn stel reservewielen meegenomen. De laatste tijd heb ik al verscheidene malen lek gereden en indien dit vandaag het geval zou zijn kon ik toch nog altijd op de velg verder rijden. Er stonden 8 duo's aan de start. Nina kwam als eerste dame de wisselzone in gelopen. Op dat moment zaten we op plaats vijf bij de duo's. Mijn eerste ronde van 7km fietste ik elke kilometer in minder dan 1:50. Ik zat op dat moment in een pelotonnetje dat er een goed tempo op nahield. Toen ik op het einde van de eerste ronde de lus indraaide hoorde ik een luide pssst. Achteraan lek. Gelukkig op 150m van de plaats waar Martine stond met mijn reservewielen. Ondanks het feit dat daardoor mijn tempo gebroken was haalde ik toch nog een gemiddelde van 32,5km/u. Uiteindelijk zijn we zesde geëindigd, zonder die lekke band had het vermoedelijk vijfde geweest. Ondertussen ben ik achteraan overgeschakeld op een nieuw merk buitenband.

Dit weekend fietste ik twee maal in Gontrode, aan een rustig tempo. In het klassement sta ik momenteel 25ste op 28.500 deelnemers.

21:03 Gepost door Herman in Duatlon, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

30/06/2012

Fietsen Lopen Fietsen Lopen Fietsen ...

54-60

Op 16 en 17 juni reed ik twee maal in Waarchoot. De zaterdag de korte afstand samen met Pirmin en op zondag de lange met mijn club. Zaterdag pikte ik ook nog de Breughelloop in Rekkem mee.

Vorig weekend opnieuw fietsen en lopen. Zaterdagmorgen in Drongen de fietstocht en in de namiddag de 300m op de piste in Brugge. Met ons gemiddelde van boven de 30 was het vet van de soep in de namiddag, maar omdat ik alleen aan de start stond kan ik opnieuw een zege aan mijn sprintlijstje toevoegen.

Zondag werd een semi-klassieker gereden in De Klinge. Al van bij de start zat ik in een groepje dat goed door fietste, ook al viel de regen met bakken uit de lucht. Na een 20 tal kilometer lag er een oliespoor op de baan. In de eerste bocht die daar op volgde schoof ik onderuit. Ik was trouwens niet de enige in die bocht. Linker knie, linker hand en linker elleboog geschaafd. De linkerkant van mijn bekken kreeg een ferme tik en ik kletste daarenboven ook nog met mijn hoofd tegen de grond. Mijn valhelm perte totale, op 4 plaatsen gebarsten, maar aan mijn hoofd gelukkig niets. Daarmee is het nut van een valhelm nog maar eens bewezen. Na die val was de fun er eigenlijk af en toen ik aan het Provinciaal Domein in Wachtebeke passeerde besloot ik om maar direct naar huis te fietsen om de wonden te verzorgen.

Deze morgen stond de Summerbike tocht in Boom op het programma. Pirmin had er duidelijk zin in. De eerste 40 km werden afgehaspeld aan een gemiddelde snelheid van 31,8km/u. Dan begon mijn achterwiel opeens erg rare bewegingen te maken. Ik wipte constant op en neer, het leek wel of ik op kassei aan het fietsen was. Een leegloper was het zeker niet, dus maar even gestopt om te kijken wat er aan de hand was. De band vertoonde een buil. Ik liet wat druk uit de banden. We waren nog maar net over halfweg en misschien zou het zo lukken om de finish te bereiken. Echt door fietsen durfde ik niet meer en zeker niet in de bochten. Een klapband in een bocht is geen pretje. Op die manier bereikten we toch de finish. Het gemiddelde was daar wel gezakt naar 29,7.

Thuis heb ik de band aan een onderzoek onderworpen. Op de plaats waar de buil zat is de rubber op het loopvlak ingevreten. Vermoedelijk is dit nog een nawee van het oliespoor van vorige week, want het bandje was nog geen maand in gebruik.

19:53 Gepost door Herman in Piste, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

23/10/2011

Bruggenloop Kortrijk

Vandaag had ik de keuze tussen de winterduathlon in Wetteren en de Bruggenloop in Kortrijk. Omdat er in Kortrijk heel wat mensen aan de start stonden die ik kende heb ik dan ook maar beslist om in Kortrijk te starten. Het was de eerste keer dat deze wedstrijd ingericht werd en hij heeft zijn naam zeker niet gestolen. Het parcours was enig mooi, misschien wel het mooiste dat ik tot nu toe gelopen heb midden in een stad. Het rondje was 5km lang en voerde ons maar liefst vijf keer over de Leie.

Ik had afgesproken met Renate en Hilde om samen de 10km te doen. Aan de start ook Sandra, en dat was alweer een hele tijd geleden. Zij deed samen met Veerle de 5km. Renate wou 9,7km/u lopen en dat zag ik ook wel zitten. Gezien ik die afstand al een tijdje niet meer in de benen heb leek dat voor mij ook een mooi tempo. Na twee kilometer kwamen we door in 11:39 en zaten we boven de 10km/u. De volgende twee in 12:14 en dan twee in 12:25. De eerste 6km in 36:18, nog altijd in de buurt van de 10km/u. De volgende twee kilometer viel het tempo wat terug, deze werden afgelegd in 12:41. Op dat moment werden we bijgehaald door een duo, maar die hadden blijkbaar hun beste pijlen verschoten om ons bij te halen. Een kleine versnelling op de laatste brug was voldoende om hen definitief terug te slaan.

Een 50 meter voor ons liep een loper die het op het einde lastig begon te krijgen. We konden er nog naar toe lopen. Op 200 meter van het einde hadden we hem te pakken, net op een plaats waar het wat omhoog liep. Het was erop en erover. De laatste twee kilometer realiseerden we zelfs nog 12:12.

De totale afstand was 10,010km en die liepen we in 1:01:12, wat ons een gemiddelde van 9,814km/u opleverde en waarmee het vooropgestelde doel ruim gehaald werd.

16:57 Gepost door Herman in Stratenloop | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

16/09/2011

PK Stratenloop Dadizele

Naar Dadizele was ik zonder veel ambitie vertrokken, en met slechts één doel: de wedstrijd uitlopen. We moesten 9.150m afleggen, en daar ben ik momenteel niet meer op getraind. Ik liep 53:13 en haalde zo een gemiddelde van 10,3km/u.

23:12 Gepost door Herman in Stratenloop | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

11/09/2011

Keienloop Uden

Dit weekend was er nog eens eentje zonder fietsen. Vrijdag gelopen in Bentille en vandaag in Uden. Uden ligt ongeveer twintig kilometer van Eindhoven.

De Keienloop is een organisatie van de Keien Atletiek Uden, de atletiekclub van Tiny. Omdat de wedstrijd start om 11u hebben we, net zoals vorig jaar een kamer (het was zelfs dezelfde kamer) geboekt in B&B 't Klooster. De naam heeft de B&B alleszins niet gestolen, want het is een omgebouwd oud nonnenklooster. Een uniek kader om eens te overnachten, en niet eens duur.

Vorig jaar had ik de 10 km gelopen, maar toen was ik beter getraind. Daarom koos ik dit jaar voor de 5km. En dat was een goede beslissing, want hoe goed het vrijdag liep, vandaag kwam ik geen meter vooruit. Het was ook redelijk warm op het moment dat we moesten lopen. Ik haalde de finish met een gemiddelde van 10,5km/u, maar toch was het prachtig lopen op het mooie parcours.

Na de wedstrijd hebben we nog een paar uurtjes lekker bijgekletst met Tiny en Sjan. Zo een fantastisch weekend is natuurlijk voor herhaling vatbaar. Volgend jaar zijn we opnieuw van de partij.

18:23 Gepost door Herman in Stratenloop | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |