31/12/2012

Terugblik 2012

114-122

Sinds mij laatste bericht fietste ik nog 9 tochten met de MTB, in Hertsberge, Essen, Kleit, Zoersel, Veldegem, Stekene, Wingene, Assebroek en de laatste gisteren in Vinderhoute.

Op het einde van het jaar is het ook de gewoonte om eens terug te blikken naar 2012:

- 1 wielerwedstrijd, meteen ook mijn eerste ooit.

- 3 keer gefietst op de wielerpiste in Gent.

- 58 toertochten met de koersfiets en goud in de Bokaal 2012.

- 33 toertochten met de mountainbike.

- 6 loopcrossen en 3 volkscrossen.

- 6 pistemeetings met telkens de sprint en de kampnummers, brons op het provinciaal kampioenschap kampnummers en zilver in de sprint.

- 8 stratenlopen.

- 2 duo duathlons, samen met Nina in Geel en met Lisa in Geluwe.

- 2 trio triathlons, samen met Nina en Iemke in Izegem en met Ine en Peter in Gent.

In het klassement van de VWB sta ik momenteel op de 29ste plaats op meer dan 33.000 deelnemers. Het doel dit jaar was de top-100 halen.

Aan alle lezers mijn beste wensen en een voorspoedig 2013.

10:22 Gepost door Herman in Cross, Duatlon, MTB, Piste, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

23/10/2012

Update

82-100

Het is al bijna 2 maand geleden dat ik nog een berichtje gepost heb. Reden genoeg om een update te plaatsen. In die twee maand heb ik natuurlijk niet stil gezeten.

Het seizoen met de koersfiets is intussen sinds eind september afgelopen. Ik fietste volgende toertochten:
25/08: Sint-Amands
15/09: Nieuwkerken-Waas
16/09: Axel
22/09: Maldegem
In Sint-Lievens-Houtem werd de Serge Baguet Classic gereden. Daar was TV-Oost van de partij. Als je goed kijkt in het filmpje zie je mij een paar keer door het beeld schuiven. Het seizoen eindigde in Maldegem met een lekke band op slechts één kilometer van de finish. Hopelijk rij ik volgend seizoen wat minder lek.
Op 7 oktober haalde ik mijn koersfiets nog eens van stal voor de slotrit van de Ghostbikers.

Vanaf 29 september werd de mountainbike van stal gehaald.
29/09: Ruiselede
06/10: Landegem
13/10: Aalter
20/10: Mariakerke
21/10: Hooglede
De rit in Hooglede was er eentje die nog lang in het geheugen zal blijven plakken. Zoveel modder had ik nog nooit gezien. Af en toe werden we ook gewoon tussen twee maisvelden gestuurd waar niet eens een pad lag (of misschien was het al verdwenen). Omdat ik aan de late kant gestart ben, was het terrein ook fel omgeploegd en herschapen in een modderpap van een 15-tal cm. Sinds zondag weet ik ook waarvoor het kleinste kettingwieltje vooraan dient. Ik had daar nog nooit op gereden.

In het klassement van de Vlaamse Wielrijdersbond sta ik momenteel op een 33ste plaats en in de Bokaal 2012 van de Vlaamse Bond voor Rijwieltoerisme haalde ik een gouden medaille.

Ik liep nog twee stratenlopen: de Blommeghemloop in Marke en de Bruggenloop in Kortrijk. Daar behaalde ik de 128ste plaats op de 5km.

Op 1 september kon ik beslag leggen op de bronzen medaille op het provinciaal kampioenschap 400m van de WVLVTAV.

Dit weekend tenslotte liep ik mijn eerste cross van het najaar in Ingelmunster.

20:05 Gepost door Herman in Cross, MTB, Piste, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30/06/2012

Fietsen Lopen Fietsen Lopen Fietsen ...

54-60

Op 16 en 17 juni reed ik twee maal in Waarchoot. De zaterdag de korte afstand samen met Pirmin en op zondag de lange met mijn club. Zaterdag pikte ik ook nog de Breughelloop in Rekkem mee.

Vorig weekend opnieuw fietsen en lopen. Zaterdagmorgen in Drongen de fietstocht en in de namiddag de 300m op de piste in Brugge. Met ons gemiddelde van boven de 30 was het vet van de soep in de namiddag, maar omdat ik alleen aan de start stond kan ik opnieuw een zege aan mijn sprintlijstje toevoegen.

Zondag werd een semi-klassieker gereden in De Klinge. Al van bij de start zat ik in een groepje dat goed door fietste, ook al viel de regen met bakken uit de lucht. Na een 20 tal kilometer lag er een oliespoor op de baan. In de eerste bocht die daar op volgde schoof ik onderuit. Ik was trouwens niet de enige in die bocht. Linker knie, linker hand en linker elleboog geschaafd. De linkerkant van mijn bekken kreeg een ferme tik en ik kletste daarenboven ook nog met mijn hoofd tegen de grond. Mijn valhelm perte totale, op 4 plaatsen gebarsten, maar aan mijn hoofd gelukkig niets. Daarmee is het nut van een valhelm nog maar eens bewezen. Na die val was de fun er eigenlijk af en toen ik aan het Provinciaal Domein in Wachtebeke passeerde besloot ik om maar direct naar huis te fietsen om de wonden te verzorgen.

Deze morgen stond de Summerbike tocht in Boom op het programma. Pirmin had er duidelijk zin in. De eerste 40 km werden afgehaspeld aan een gemiddelde snelheid van 31,8km/u. Dan begon mijn achterwiel opeens erg rare bewegingen te maken. Ik wipte constant op en neer, het leek wel of ik op kassei aan het fietsen was. Een leegloper was het zeker niet, dus maar even gestopt om te kijken wat er aan de hand was. De band vertoonde een buil. Ik liet wat druk uit de banden. We waren nog maar net over halfweg en misschien zou het zo lukken om de finish te bereiken. Echt door fietsen durfde ik niet meer en zeker niet in de bochten. Een klapband in een bocht is geen pretje. Op die manier bereikten we toch de finish. Het gemiddelde was daar wel gezakt naar 29,7.

Thuis heb ik de band aan een onderzoek onderworpen. Op de plaats waar de buil zat is de rubber op het loopvlak ingevreten. Vermoedelijk is dit nog een nawee van het oliespoor van vorige week, want het bandje was nog geen maand in gebruik.

19:53 Gepost door Herman in Piste, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

03/06/2012

Lopen en fietsen

48-51

Een extra dagje verlof op 28 mei en meteen ook een extra gelegenheid om nog wat punten voor het klassement te sprokkelen. Alhoewel ik mij voorgenomen had om in Sint-Gillis-Waas het rustig aan te doen heb ik het toch niet kunnen laten om met een groepje mee te fietsen. Aan de bevoorrading had ik een gemiddelde van 31km/u, maar daarna heb ik het toch rustig aan gedaan.

Vrijdagavond stond het provinciaal kampioenschap sprint op het programma. In mijn categorie slechts drie starters, en daarvan ben ik de minst snelle. Het voordeel van maar met drie aan de start te staan is dat je al op voorhand zeker bent van een medaille. Het was wel leuker geweest hadden we met wat meer geweest. Op 10 meter van het einde liep ik nog in derde positie, toen plots de man aan de leiding struikelde en viel. Daardoor liep ik als tweede over de meet.

Gisteren geen toertocht, maar een echte wielerwedstrijd. Meteen ook mijn eerste koers ooit. Na de start zat ik onmiddellijk achteraan, maar af en toe lukte het om op de smalle wegeltjes in een gaatje te duiken en wat plaatsen op te schuiven. Toen we net voor het einde van de eerste ronde uit de laatste bocht kwamen was ik al opgeschoven tot in het midden van het peloton. Plots een enorme klap achter mij. Iemand van mijn club was tegen de nadar gereden. Hij moet een enorme smak gemaakt hebben, want de nadar was meer dan een meter verschoven. De achterkant van zijn helm was volledig weg. Door de aarzeling die daarop volgde heb ik de voeling met het peloton verloren, en het lukte niet meer om het gat toe te fietsen. Ik verzeilde in een groepje van drie. We fietsten goed door, maar toch werden we op twee ronden van het einde uit de wedstrijd gehaald. Op dat moment had ik een gemiddelde van 33km/u en al heb ik het einde van de wedstrijd niet gehaald, het was toch een ongelofelijke ervaring. Met onze clubgenoot gaat het intussen goed.

Deze morgen heb ik dan nog de toertocht in Lovendegem gereden. Het weer was totaal omgeslagen. De eerste 10km regende het goed door, en ik voelde al snel dat er water in mijn schoenen stond. Net toen ik met het idee zat te spelen om er de brui aan te geven en Martine op te bellen om mij te komen halen hoorde ik achter mij roepen. Ik herkende niet dadelijk wie het was, maar het waren drie andere Ghostbikers die ook het slechte weer getrotseerd hadden. Ik ben met hen door gefietst tot aan het einde en na iets meer dan twee uur zaten de 55km erop.

21:13 Gepost door Herman in Piste, WT | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20/05/2012

Update

34-45

Op 1 mei hadden we ingeschreven voor de ekiden in Evergem, maar door een aantal afzeggingen werd het een forfait. Dan maar richting Oudenaarde voor de Superklassieker. Ik koos voor de 55km en kreeg een aantal hellingen uit de Ronde voorgeschoteld.

Het weekend van 5-6 mei was redelijk druk. Zaterdagmorgen 45km met Pirmin en in de namiddag de pistemeeting in Roeselare. Zowel op de 100m als in het kogelstoten werd het een derde plaats. Dat leverde in het kogelstoten een bronzen medaille op voor het provinciaal kampioenschap kampnummers. Zondagmorgen fietste ik in Erpe-Mere en omstreken nog eens 37km.

Het volgende weekend was al even druk. Zaterdagmorgen 30km in de buurt van Waregem samen met Natalie aan een aardig tempo, zeker omdat zij, in afwachting van haar koersfiets, de rit nog met een gewone damesfiets moest afwerken. We slaagden er zelfs in om een deelnemer, met koersfiets, er af te rijden. In de namiddag hebben mijn tegenstrevers het mij gemakkelijk gemaakt om tweemaal met de bloemen te gaan lopen. Zowel op de 400m als in het verspringen was ik de enige deelnemer in mijn categorie. Zondagmorgen volgde dan nog een zware rit door het Pajottenland. Start in Liedekerke en samen met Pirmin, wat deze keer ook opnieuw wil zeggen dat er gevlamd werd.

Donderdag 17 mei fietste ik 74km op de toertocht "Dwars door Zeeuws Vlaanderen" in het gezelschap van Katleen. Dit weekend was ik tweemaal alleen aan de slag. Gisteren 40km in Axel, aan een gemiddelde van 29,3km/u en vandaag 60km in Baasrode waar ik 28,5km/u haalde.

In het klassement van de Vlaamse Wielrijdersbond sta ik momenteel op de 27ste plaats met 109 punten. Ondertussen staan er al meer dan 21.000 deelnemers in de lijst.

18:38 Gepost door Herman in Piste, WT | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22/04/2012

Toertochten en Pistemeeting

25-31

Sinds mijn laatste post heb ik alweer een aantal toertochten gefietst. Op 9 april reed ik in Middelburg, op 14 april in Oudenburg en op 15 april in Waarschoot.

Gisterenmorgen had ik nog net de tijd om de kortste afstand in Bazel te fietsen, want in de namiddag stond de pistemeeting in Blankenberge op het menu. Pirmin was ook mee en meestal wil dat zeggen dat er ferm door gefietst wordt. Tijdens het traject van 30km heeft er ons dan ook niemand ingehaald. Op een tiental km van het einde kregen we een fietser in het vizier die redelijk door fietste. Net toen we hem bijna te pakken hadden moesten we een brug over en die was er voor mij teveel aan. Pirmin spurtte hem voorbij, maar zijn versnelling kon ik niet volgen. Na de brug heeft hij mij opgewacht, wat verder moest ik opnieuw lossen. Ik heb hem dan maar teken gedaan dat hij niet meer op mij moest wachten. Ik zag nog net hoe hij de fietser voor ons inhaalde en onmiddellijk ter plaatse liet. De rest van de rit heb ik dan op een iets rustiger tempo afgewerkt.

In Blankenberge startte ik enkel in het speerwerpen en de sprint, de 5km liet ik aan mij voorbij gaan omdat ik deze morgen ook nog moest fietsen. In mijn categorie waren we slechts met twee, en we hebben het mooi verdeeld: ik won het speerwerpen en werd tweede in de sprint.

Deze morgen fietste ik de toertocht in Melle. Ik had ingeschreven voor de 30km, maar door het pijltje van de splitsing te missen zat ik opeens op het parcours van de langere afstanden. Toen ik na meer dan een uur nog in Zottegem zat begon ik stilaan te vermoeden dat er iets niet klopte. Ik ben dan maar op het gevoel terug gekeerd en omdat ik met de fiets van thuis vertrokken was had ik uiteindelijk meer dan 60km op de teller.

18:56 Gepost door Herman in Piste, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

03/09/2011

Provinciaal kampioenschap piste

Het provinciaal kampioenschap is het hoogtepunt van het pisteseizoen. Dit jaar kon gekozen worden uit 2000m, 400m, kogelstoten en verspringen. De 2000m heb ik dit jaar links laten liggen. Vermoedelijk kwam ik daar toch niet in aanmerking voor de medailles.

We begonnen met het verspringen. Na de eerste twee pogingen stond ik aan de leiding. Bij de derde sprong belandde ik op de tweede plaats en omdat ik bij elke poging telkens wat minder ver sprong besliste ik om geen vierde poging meer te wagen. Het verspringen is niet zonder risico op blessures, vorig jaar heeft dat mij meer dan een maand gehinderd. Daarmee was de eerste zilveren medaille binnen.

In de 400m stonden we met vier aan de start. Twee van de vier zijn in principe sneller dan mij, althans op de 100 en 200 meter. Een bronzen medaille zou normaal moeten lukken. Ik had in de loting een slechte baan getrokken en zag slechts één tegenstander. Maar dat was wel de tegenstander die ik eventueel kon bedreigen voor de tweede plaats. Ik startte niet voluit en bij het aansnijden van de laatste bocht zat ik in derde positie. Bij het uitkomen van de bocht had ik de achterstand op de tweede dicht gelopen en in de laatste rechte lijn lukte het om de tweede plaats te veroveren. Die stond ik niet meer af en de tweede zilveren medaille was een feit.

Het kogelstoten verliep zoals verwacht en mijn worp van 7,96m leverde opnieuw een zilveren medaille op. Drie keer zilver, daar had ik op voorhand willen voor tekenen.