31/12/2012

Terugblik 2012

114-122

Sinds mij laatste bericht fietste ik nog 9 tochten met de MTB, in Hertsberge, Essen, Kleit, Zoersel, Veldegem, Stekene, Wingene, Assebroek en de laatste gisteren in Vinderhoute.

Op het einde van het jaar is het ook de gewoonte om eens terug te blikken naar 2012:

- 1 wielerwedstrijd, meteen ook mijn eerste ooit.

- 3 keer gefietst op de wielerpiste in Gent.

- 58 toertochten met de koersfiets en goud in de Bokaal 2012.

- 33 toertochten met de mountainbike.

- 6 loopcrossen en 3 volkscrossen.

- 6 pistemeetings met telkens de sprint en de kampnummers, brons op het provinciaal kampioenschap kampnummers en zilver in de sprint.

- 8 stratenlopen.

- 2 duo duathlons, samen met Nina in Geel en met Lisa in Geluwe.

- 2 trio triathlons, samen met Nina en Iemke in Izegem en met Ine en Peter in Gent.

In het klassement van de VWB sta ik momenteel op de 29ste plaats op meer dan 33.000 deelnemers. Het doel dit jaar was de top-100 halen.

Aan alle lezers mijn beste wensen en een voorspoedig 2013.

10:22 Gepost door Herman in Cross, Duatlon, MTB, Piste, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

31/10/2012

Sint-Laureins, Pittem en Dapalo

101-103

Zaterdag met de mtb naar Sint-Laureins. Geen al te zwaar parcours, vandaar dan ook mijn gemiddelde van boven de 22 km/u.

Zondagmorgen was het andere koek in Pittem. Het parcours was best pittig. Enorm zwaar door de vele modderstroken. Mijn fiets woog aan het einde een paar kilo's meer. Toch ben ik super tevreden met mijn gemiddelde van 19 km/u.

In de namiddag dan naar Moorslede voor de cross van Dapalo. Die heb ik uitgelopen aan een rustig tempo. Een klassement heb ik niet meer te verdedigen, ik heb 4 crossen gemist dit seizoen.

16:15 Gepost door Herman in Cross, MTB | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

23/10/2012

Update

82-100

Het is al bijna 2 maand geleden dat ik nog een berichtje gepost heb. Reden genoeg om een update te plaatsen. In die twee maand heb ik natuurlijk niet stil gezeten.

Het seizoen met de koersfiets is intussen sinds eind september afgelopen. Ik fietste volgende toertochten:
25/08: Sint-Amands
15/09: Nieuwkerken-Waas
16/09: Axel
22/09: Maldegem
In Sint-Lievens-Houtem werd de Serge Baguet Classic gereden. Daar was TV-Oost van de partij. Als je goed kijkt in het filmpje zie je mij een paar keer door het beeld schuiven. Het seizoen eindigde in Maldegem met een lekke band op slechts één kilometer van de finish. Hopelijk rij ik volgend seizoen wat minder lek.
Op 7 oktober haalde ik mijn koersfiets nog eens van stal voor de slotrit van de Ghostbikers.

Vanaf 29 september werd de mountainbike van stal gehaald.
29/09: Ruiselede
06/10: Landegem
13/10: Aalter
20/10: Mariakerke
21/10: Hooglede
De rit in Hooglede was er eentje die nog lang in het geheugen zal blijven plakken. Zoveel modder had ik nog nooit gezien. Af en toe werden we ook gewoon tussen twee maisvelden gestuurd waar niet eens een pad lag (of misschien was het al verdwenen). Omdat ik aan de late kant gestart ben, was het terrein ook fel omgeploegd en herschapen in een modderpap van een 15-tal cm. Sinds zondag weet ik ook waarvoor het kleinste kettingwieltje vooraan dient. Ik had daar nog nooit op gereden.

In het klassement van de Vlaamse Wielrijdersbond sta ik momenteel op een 33ste plaats en in de Bokaal 2012 van de Vlaamse Bond voor Rijwieltoerisme haalde ik een gouden medaille.

Ik liep nog twee stratenlopen: de Blommeghemloop in Marke en de Bruggenloop in Kortrijk. Daar behaalde ik de 128ste plaats op de 5km.

Op 1 september kon ik beslag leggen op de bronzen medaille op het provinciaal kampioenschap 400m van de WVLVTAV.

Dit weekend tenslotte liep ik mijn eerste cross van het najaar in Ingelmunster.

20:05 Gepost door Herman in Cross, MTB, Piste, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22/07/2012

Toertochten update

61-68

Mijn vorig bericht eindigde met Boom, dit begint ermee. Zowel op zaterdag als op zondag waren hier 8 punten te verdienen en die wou ik toch niet laten liggen. Zondag was het wel met de MTB te doen. De tocht speelde zich af in een oude kleiput en dat stond garant voor een paar spectaculaire hellingen en afdalingen. Niet ver na de start verloor ik het opzetstukje van mijn linkerpedaal, waardoor ik erg gehinderd werd bij het fietsen. Het valt echt niet mee om te trappen op een klikpedaal zonder klikplaatje op je schoen. Het andere opzetstukje begaf het iets over halfweg waardoor het trappen nog moeilijker werd. Daarenboven moest ik ook nog eens vol in de modder trappen omdat de fietser voor mij bleef steken. Daarmee was de schoen ook nog nat, waardoor ik constant op het ijzer zat te glijden. Toch was ik nog niet aan het einde van mijn pech. Ik verloor wat verder het evenwicht, moest wat door de linkerknie, voldoende om de wonde van de week ervoor opnieuw te openen. En tenslotte brak mijn zadel. Toen was er geen fietsen meer aan. Gelukkig zat ik bijna aan de aankomst.

De week erna ging het er iets rustiger aan toe. Ik fietste op zaterdag 50km in Heestert samen met Ine en op zondag 30km met de tandem. Met Martine achterop fietsten we het grootste gedeelte in de pletsende regen. Op woensdag 11/7 werd deze tocht nogmaals gefietst. Deze keer reed ik 60km alleen.

In het weekend van 14-15 fietste ik op zaterdag met de MTB in Aalter. Alweer in de regen, maar dat is prachtig MTB weer. Ik herinner mij nog dat het laatste stuk veldwegel zeer lang en zeer lastig was. Zondag deed ik mee aan de zomerfeestentocht in Weerde (Zemst). Toen ik al bijna in Aalst was kregen we telefoon van Pirmin die meldde dat mijn schoenen nog thuis stonden. Ik had zijn schoenen mee genomen. Van terugkeren was geen sprake, dus dan maar gefietst met een paar schoenen dat welgeteld vier maten te groot was. Maar al bij al viel het nog mee.

Gisteren vertrokken Pirmin en ik in Maldegem voor een tochtje van 68 km. Met Pirmin erbij is het meestal geen plezierritje, maar wordt er gevlamd van begin tot einde. We halen dan ook geregeld anderen in, die dan dikwijls niet aan de verleiding kunnen weerstaan om zich in ons wiel te nestelen. Gisteren hadden we er zo ene aan ons been. Kilometers bleef hij zitten in ons wiel, terwijl wij aan de kop aan het sleuren waren. Ik had al een paar keer geprobeerd om net voor een bocht het tempo te laten zakken om dan fel op te trekken, maar telkens reed hij het gat opnieuw toe. Aan een afslag naar links was hij toch sneller dan ons door de bocht en reed hij eindelijk aan de kop. Maar dan kon hij ineens maar een snelheid van 27km/u meer ontwikkelen. Dat was niet naar de zin van Pirmin, die er een ferme snok aan gaf. Ik moest mij dubbel plooien om zijn wiel te houden. Wat verder keek ik om en zag dat hij er af was. Aan kilometer 68 hadden we een gemiddelde van 30,6km/u. Het vet was toen bij ons ook van de soep, maar we zaten nog tussen de velden. De aankomst was bijlange nog niet in zicht. De vooropgestelde 68km werden er uiteindelijk 73.

Deze morgen stond ik alleen aan de start in Wolvertem voor de anti krampenrit. Start in Wolvertem, via Merchtem en Buggenhout naar Dendermonde, Zele en Hamme om dan langs een andere weg dezelfde gemeenten aan te doen in omgekeerde volgorde en zodoende terug te keren naar Wolvertem. Ik had mij voorgenomen om de 65km te rijden en het rustig aan te doen na het ritje van gisteren. Ik zat echter onmiddellijk in een goed tempo en aan de bevoorrading halverwege had ik een gemiddelde van boven de 30. Daar vertrok ik met achter mij een peloton van een wielertoeristenclub. Op de bergop van de brug in Dendermonde kwamen ze mij allen voorbij, maar in de afdaling kon ik mijn wagonnetje toch nog aanhaken. Ze reden eigenlijk goed door, constant boven de 30. Zo had ik in Wolvertem nog altijd een gemiddelde van 30,4, en dat had ik zeker na gisteren niet verwacht.

Intussen is het klassement van de Vlaamse Wielrijdersbond up-to-date. Ik sta momenteel op de 21ste plaats. De lijst is 27.270 namen lang.

18:49 Gepost door Herman in MTB, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

27/05/2012

MTB Lotenhulle en WT Temse

46-47

Gisteren de mountainbike nog eens van stal gehaald om de toertocht in Lotenhulle te fietsen. Mijn laatste tocht in het veld dateerde al van februari. Pirmin was ook mee en dat stond dan meteen ook garant voor mijn snelste MTB tocht tot nu toe. Evident was het echter niet. Het parcours dat de organiserende club uitgestippeld had deed een aantal privé bossen aan. Omdat er daar maar één keer per jaar door gereden wordt was er op de meeste plaatsen geen padje, waardoor we gewoon door de losse bladeren gestuurd werden. In die bossen was het ook constant draaien en keren, dikwijls zelfs een bocht van 180°. De fiets ben ik blijkbaar ook niet meer gewoon, want ik had al na een tiental kilometer last van mijn rug. Maar al bij al ben ik toch zeer tevreden met mijn tijd en de gemiddelde snelheid. Eens thuis kregen de fietsen een deftige onderhoudsbeurt en die was net op tijd gedaan om T. De Gendt de Stelvio te zien opfietsen. Fantastisch gereden heeft hij.

Deze morgen opnieuw op pad met de koersfiets. Ik vertrok helemaal alleen in Temse en ik had eigenlijk de bedoeling om 60km los te rijden. De eerste twee kilometer lukte dat aardig en haalde ik een snelheid van 28km/u. Maar toen zag ik fietsers voor mij rijden en ik kon het niet laten om het tempo wat op te trekken. Een paar kilometer gefietst aan een gemiddelde goed boven de 30km/u, waardoor ik al snel aan een gemiddelde van 31km/u zat. Het tempo zat goed en aan de bevoorrading halfweg had ik nog altijd een gemiddelde van 30,5km/u. Na de bevoorrading heb ik een pijltje gemist en door het zoeken en terugkeren was het gemiddelde onder de 30 gezakt. Het parcours was ook wat pittiger. Peizegem, Steenhuffel en Londerzeel liggen dan ook niet zo ver van Brussel. Toch lukte het om het tempo opnieuw wat op te krikken.

Op minder dan 10 km van het einde zag ik een groepje fietsers bij elkaar staan. In het midden zat een dame op de grond, die een ferme smak gemaakt had. Ze was over een bult in het fietspad gereden en had zo de controle over haar stuur verloren. Ze bloedde uit haar aangezicht. De omstaanders hadden de hulpdiensten al verwittigd en die zouden er spoedig aan komen. Ik hoop voor haar dat het minder erg was dan het er uit zag.

Ik bleef goed door rijden tot net over de scheldebrug in Temse. Van daar was het niet zo ver meer, maar zat ik midden in stedelijk gebied en dat is niet zo aangewezen om door te vlammen. Uiteindelijk lukte het voor de eerste keer dit jaar een toertocht te fietsen met een gemiddelde van 30km/u. Dat ik daarin zou lukken na die zware MTB rit van gisteren had ik bijlange niet verwacht. Het was alleszins een goede test voor mijn eerste wielerwedstrijd volgende week. In een peloton moet het wel lukken om nog wat sneller te gaan.

18:08 Gepost door Herman in MTB, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

04/03/2012

Update

3-14

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn blog nog wat bijgewerkt heb. Veel tijd om artikels te plaatsen heb ik dit jaar nog niet gehad. Gelukkig lukte het toch om af en toe nog eens te sporten.

Op fietsgebied heb ik al wat kilometers in de benen. Sinds mijn vorig artikel heb ik nog vijf mtb tochten gereden:

08/01: Axel
14/01: Varsenare
21/01: Moerkerke
04/02: Sijsele
11/02: Assebroek

En al een drietal tochten met de koersfiets:

18/02: Aalter
25/02: Melle
03/03: Gontrode

In het klassement van de superprestige sta ik nu in de top 100, en de top 100 halen, dat is dit jaar ook één van mijn doelstellingen. Momenteel staan er al bijna 10.000 deelnemers in dit klassement.

Ondertussen heb ik ook nog wat gelopen ook, alhoewel ik de eerste twee crossen gemist heb door ziekte en het gebrek aan training zich merkelijk laat voelen.

In Markegem op 22/01 veroverde ik acht leffes. Zonder de hulp van Renate en Hilde waren er dat bijlange zoveel niet geweest, want het was alweer een tijd geleden dat ik nog 12km gelopen had. We liepen ook allemaal met een rood lintje ter nagedachtenis van Sandra.

In Beveren Leie stond ik op 26/02 aan de start voor mijn eerste cross van dit jaar. Een aantal van de mannen waar ik vorig jaar strijd mee leverde zijn overgestapt naar een hogere categorie. Veel potten ga ik dit jaar dus niet breken in het crosscriterium. Vandaag stond de cross in Meulebeke op het programma. Veel meer dan dat ik de wedstrijd uitgelopen heb valt ook hier niet te melden.

20:51 Gepost door Herman in Cross, MTB, WT | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

08/01/2012

VTT Jan De Lichte en Nieuwjaarsveldrit

1-2

Dit weekend heb ik de toertochten in het Gentse links laten liggen. Hier waren geen punten te verdienen voor het klassement van de Vlaamse Wielrijdersbond.

In Zottegem-Bevegem was dat wel het geval en ik had afgesproken met Claire om deze samen te fietsen. We hadden ons ingeschreven voor de 30 km en om 9u30 gingen we van start aan het atletiekstadion van Zottegem. Het duurde niet lang alvorens we getrakteerd werden op de eerste modderstroken. En modder was er genoeg. De storm van de laatste dagen had het parcours op sommige plaatsen herschapen in een heuse modderpoel. Daarbij kwam nog dat de modderstroken meestal ofwel bergop, ofwel bergaf gingen. En een paar van die hellingen waren echt steil. Op het einde van de rit mochten we zelfs nog over een stuk van het parcours van de veldloop van Zottegem.

Deze morgen ben ik met Pirmin naar Axel getrokken. Blijkbaar had het tochtje in Zottegem toch wel wat meer energie gevergd dan ik verwacht had. Het liep voor geen meter deze morgen. De eerste strook offroad ging nog goed, maar toen Pirmin op het stuk baan erna het tempo naar bijna 30km/u optrok moest ik er af. Wat verder reed ik op de koop toe ook nog lek. Na het wisselen van de band kon ik niet meer in een deftig ritme geraken en was het zwoegen op de modderstroken. Gelukkig hadden de organisatoren de afstand wat te optimistisch ingeschat. Al na 23,5 km bereikten we de spuitstand, toch iets vroeger dan de voorziene 30 km en ik moet toegeven, echt rouwig was ik daarover niet.