18/12/2011

4Fun MTB Overmere

102

Met de overvloedige regen van deze week hadden we eindelijk een toertochtje met modder. Toen ik deze morgen de eerste keer naar buiten keek was het ook nog fel aan het regenen. De temperatuur was ook gezakt naar net boven het vriespunt. Het beloofde dan ook een speciaal toertochtje te worden.

Tijdens de rit naar Overmere stopte het met regenen zodat ik toch droog aan de tocht kon beginnen. De eerste veldwegel was echter een aaneenschakeling van plassen en putten. Lang ben ik dus niet droog gebleven. Toen ik uit die wegel opnieuw de baan op draaide voelde ik het water al door mijn broek komen.

Wat verder moesten we een padje volgen tussen een stoppelveld en een beek. Daar zag ik net voor mij iemand op zijn rug de beek in duiken. Gelukkig zonder erg, hij was alleen maar kleddernat. Daardoor ontstond voor mij een file en moest ik voet aan de grond zetten. 't Was eigenlijk meer voet in de modder waardoor ik ook al onmiddellijk het water in mijn schoenen voelde binnen sijpelen.

Het parcours was er wel eentje om u tegen te zeggen. Geregeld papperige stroken waar bijna geen vooruitkomen aan was, twee steile hellingen bergaf met onderaan modder en op het einde nog een deel van een bmx piste. Redelijk spectaculair die bmx piste.

Onderweg werden we getracteerd op twee hagelbuien, een paar regenbuien en een heuse sneeuwbui. Het gevoel in mijn voeten verminderde dan ook recht evenredig met de afgelegde weg. De kleur van mijn schoenen was intussen bruin geworden en toen ik aan de spuitstand kwam kon ik amper nog stappen. De douche deed wel deugd. Lang heb ik er echter niet onder gestaan, het warme water deed op de duur geen goed aan mijn voeten. Ik heb die dan maar elk een paar minuten in mijn handdoek gedraaid. Dat was beter om er opnieuw gevoel in te krijgen. Ik ga deze week toch eens uitkijken naar schoenen die wat meer waterdicht zijn.

18:45 Gepost door Herman in MTB | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

11/12/2011

9de IBT Winter VTT

101

De toertocht in Sint-Lievens-Houtem stond in de kalender aangegeven als licht heuvelachtig. Omdat ik de streek daar ken verwachtte ik mij aan een aantal pittige hellingen, maar op de helling net na de start na viel het nog aardig mee. Ook de wind en de modder zorgden voor weinig last. Daarmee haalde ik op dit toch wel selectieve parcours toch nog een gemiddelde van 21,5 km/u over de 27 km.

Omdat ik voor de rest van het jaar alleen nog MTB toertochten rij, maak ik van de gelegenheid gebruik om nu al een overzichtje van mijn voorbije 100 wedstrijden te plaatsen.

wedstrijden gelopen met als uitschieters een bronzen medaille op het provinciaal kampioenschap lange afstand op de 5.000m in Brugge en een zilveren op de 400m op het provinciaal kampioenschap in Roeselare. Op dit laatste kampioenschap haalde ik ook nog een zilveren medaille in het kogelstoten en het verspringen. (De kampnummers heb ik in mijn telling niet meegerekend). Verder won ik de SeLenJo jogging over de korte afstand in Maaseik en werd ik later op die dag ook nog eens derde op de lange afstand.

aflossingsduatlons. In Wevelgem en Rijkevorsel samen met Leonie en in Geel met Jaimy. In Geluwe tenslotte haalden Ine en ik het podium met een derde plaats en had ik net op dat moment niet ziek geweest, dan had er misschien wel een tweede plaats in gezeten.

individuele duatlon in Kapellen-Op-Den-Bos die ik tot mijn grote verbazing won bij de vijftig plussers.

aflossingstriatlons. In Zwevegem met Ine en Leonie. In Kortrijk met Renate en Nina, waar we niet van pech gespaard bleven en ik 5km fietste op een lekke band en in Izegem met Nina en Leonie.

toertochten met de koersfiets.

toertochten met de MTB.

Daar bovenop ben ik één van de weinigen die erin geslaagd is om alle 23 wedstrijden van de WVLVTAV mee te lopen (stratenlopen, piste en crossen) en behaalde ik ook nog een zilveren medaille in de Bokaal 2011 met de fiets.

17:57 Gepost door Herman in MTB | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10/12/2011

18de bossen van Vlaanderen

100

Vorig jaar heb ik nog speciale moeite moeten doen om de kaap van de 100 sportmanifestaties te ronden, dit jaar is het doel al wat sneller bereikt. Het mountainbiken valt erg goed mee, zeker omdat ik door het met de fiets te gaan werken redelijk goed getraind ben. Daarom heeft het lopen de laatste tijd wat moeten inboeten, maar er is ook nog een andere reden. Bij de Vlaamse Wielrijdersbond hebben ze een regelmatigheidscriterium waarbij de eerste 600 een prijs krijgen. Ondertussen ben ik daar opgeklommen naar de 347ste plaats en ik wil nog bij de eerste 300 eindigen. Momenteel staan er in dit klassement niet minder dan 31.465 deelnemers.

De tocht zelf was behoorlijk zwaar, zeker door de wat technische stukken in de bossen (draaien en keren rond de bomen). Modderig was het zeker niet. Ook één steil stuk naar beneden (3m bijna recht naar beneden en 5m verder opnieuw omhoog) en een waar wasbord (zoals in de cyclo cross: constant op en neer). Ik kwam goed over dat wasbord tot op het moment dat de fietser voor mij in moeilijkheden kwam. Toen moest ik even van de fiets. Halverwege heb ik ook nog een felle slipper met het achterwiel gemaakt omdat ik wat te snel de bocht in gevlogen was en het daar wat gladder lag dan ik verwacht had. Daarmee was nummer 100 een feit.

Binnenkort moet ik niet meer alleen op pad. Pirmin heeft ook een mtb besteld. Vermoedelijk zal zijn eerste tocht nog voor dit jaar zijn, maar morgenvroeg sta ik er nog alleen voor in Sint-Lievens-Houtem. Dat wordt waarschijnlijk ook een zware klus, erg vlak is het daar niet.

21:01 Gepost door Herman in MTB | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

04/12/2011

13de MB rit Lokeren Heiende

Het weer was al een pak beter dan gisteren en ook de modder was een pak minder. Ik was gestart met Ann en haar echtgenoot, maar al na een paar kilometer scheidden onze wegen. De splitsing zat vroeg in de tocht. Wat verder zag ik nog iemand van de club voor mij fietsen. Het was Nadine en de rest van de tocht hebben we samen gefietst. Zaterdag staat nummer 100 op het menu.

20:31 Gepost door Herman in MTB | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

03/12/2011

VTT De Lattenklievers

Eindelijk, na een maand november zonder regen is december gestart met een fikse bui. De tocht in Sint Joris belooft er dan ook eentje te worden met veel modder. En niet alleen de modder was van de partij, ook de wind liet van zich horen. Rukwinden tot 70km per uur, dat kan al tellen.

Deze keer ben ik geen clubleden tegen gekomen. Onmiddellijk na de start werden we al direct getrakteerd op de eerste modderstroken. Een papje van ongeveer 10cm waar verschillende sporen door getrokken waren. In de laatste plas moest ik zelfs voet aan de grond zetten. Na een paar lussen kwamen we terecht naast een rivier. Je had hier een padje dat er al behoorlijk slijkerig bij lag en een grasstrook. De grasstrook reed volgens mij beter en ik passerde dan ook enkele lotgenoten. Toen ik opnieuw op de weg kwam waren mijn banden dan ook opnieuw proper.

Halverwege kwamen we opnieuw in Sint Joris. Hier stond ook de bevoorrading, slechts een paar honderd meter van de start. Ondertussen was ik al goed nat en vuil. Na 20 km stonden er twee bordjes: links recreanten, rechts ervaren fietsers. Ik waagde mij aan het pad van de ervaren fietsers, maar op een paar erg steile hellingen na was het eigenlijk nog goed te doen.

Wat verder draaiden we een bos in. Daar hadden ze een route uitgestippeld waarvan ik vermoed dat we rond elke boom gedraaid hebben. Eén bocht heb ik wat snel genomen waardoor ik de volgende raakte met mijn stuur. Zonder erg. Als afsluiter mochten we nog door een park van een kasteel en ook hier was het keren en draaien.

Dit was een erg mooie tocht, behoorlijk lastig door de modder, aangevuld met een paar technische passages. Zo mogen ze er nog inrichten.

18:16 Gepost door Herman in MTB | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27/11/2011

Tweemolen VTT Herzele

Lastig tochtje hadden ze voorzien, daar in Herzele. Met af en toe een flink steile helling. Nog steeds geen modder, anders had het hier andere koek geweest. En nog altijd behoorlijk last van mijn verkoudheid.

Aan de start kwam ik al onmiddellijk twee clubleden tegen en we vertrokken met ons drie. Wat later haalden we een groepje bij. De volgende strook dook ik als eerste in het veld. Mijn twee gezellen zaten op dat moment wat achteraan in de groep. Toen we deze strook achter de rug hadden had ik al een aardige kloof geslagen en net toen ik aan het twijfelen was of ik zou wachten of niet zag ik voor mij nog iemand van de club fietsen. Ik besliste dan maar om alleen door te rijden en te proberen om het voor mij fietsende clublid bij te halen.

Wat verder lukte dat dan ook. Het was Ann die ik bijgehaald had en zij had net als ik behoorlijk wat last van een verkoudheid. Zij was van plan om de 50 km te fietsen, ik had ingeschreven voor de 25 km. De splitsing situeerde zich aan kilometer 20 en tot daar bleven we samen.

Ik was nog geen 500m alleen aan het fietsen toen ik Sarah zag rijden. Aan de tweede molen had ik haar ingehaald. Ze had de 35km gefietst en ze vertelde mij dat het beste eraf was. Dat was bij mij eigenlijk ook het geval. Zo een 5km verder bereikten we samen de finish. In de laatste kilometer kregen we nog een lastige finse piste te verwerken.

17:17 Gepost door Herman in MTB | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20/11/2011

Cross Ingelmunster

De verkoudheid is nog altijd niet over. Ik ben dus ook met weinig ambitie naar Ingelmunster getrokken. En mijn vrees is uitgekomen. Het liep voor geen meter. Had het niet de laatste wedstrijd van het seizoen geweest, ik was vermoedelijk niet gestart. Ik moest deze wedstrijd echter nog mee pikken omdat ik één van de weinigen ben die nog het maximum heeft in het criterium van de sportiefste sporter.

Tot mijn verbazing haalde ik toch nog een gemiddelde van 11,1km/u. Ik liep de 4.020m in 21:41.