22/07/2012

Toertochten update

61-68

Mijn vorig bericht eindigde met Boom, dit begint ermee. Zowel op zaterdag als op zondag waren hier 8 punten te verdienen en die wou ik toch niet laten liggen. Zondag was het wel met de MTB te doen. De tocht speelde zich af in een oude kleiput en dat stond garant voor een paar spectaculaire hellingen en afdalingen. Niet ver na de start verloor ik het opzetstukje van mijn linkerpedaal, waardoor ik erg gehinderd werd bij het fietsen. Het valt echt niet mee om te trappen op een klikpedaal zonder klikplaatje op je schoen. Het andere opzetstukje begaf het iets over halfweg waardoor het trappen nog moeilijker werd. Daarenboven moest ik ook nog eens vol in de modder trappen omdat de fietser voor mij bleef steken. Daarmee was de schoen ook nog nat, waardoor ik constant op het ijzer zat te glijden. Toch was ik nog niet aan het einde van mijn pech. Ik verloor wat verder het evenwicht, moest wat door de linkerknie, voldoende om de wonde van de week ervoor opnieuw te openen. En tenslotte brak mijn zadel. Toen was er geen fietsen meer aan. Gelukkig zat ik bijna aan de aankomst.

De week erna ging het er iets rustiger aan toe. Ik fietste op zaterdag 50km in Heestert samen met Ine en op zondag 30km met de tandem. Met Martine achterop fietsten we het grootste gedeelte in de pletsende regen. Op woensdag 11/7 werd deze tocht nogmaals gefietst. Deze keer reed ik 60km alleen.

In het weekend van 14-15 fietste ik op zaterdag met de MTB in Aalter. Alweer in de regen, maar dat is prachtig MTB weer. Ik herinner mij nog dat het laatste stuk veldwegel zeer lang en zeer lastig was. Zondag deed ik mee aan de zomerfeestentocht in Weerde (Zemst). Toen ik al bijna in Aalst was kregen we telefoon van Pirmin die meldde dat mijn schoenen nog thuis stonden. Ik had zijn schoenen mee genomen. Van terugkeren was geen sprake, dus dan maar gefietst met een paar schoenen dat welgeteld vier maten te groot was. Maar al bij al viel het nog mee.

Gisteren vertrokken Pirmin en ik in Maldegem voor een tochtje van 68 km. Met Pirmin erbij is het meestal geen plezierritje, maar wordt er gevlamd van begin tot einde. We halen dan ook geregeld anderen in, die dan dikwijls niet aan de verleiding kunnen weerstaan om zich in ons wiel te nestelen. Gisteren hadden we er zo ene aan ons been. Kilometers bleef hij zitten in ons wiel, terwijl wij aan de kop aan het sleuren waren. Ik had al een paar keer geprobeerd om net voor een bocht het tempo te laten zakken om dan fel op te trekken, maar telkens reed hij het gat opnieuw toe. Aan een afslag naar links was hij toch sneller dan ons door de bocht en reed hij eindelijk aan de kop. Maar dan kon hij ineens maar een snelheid van 27km/u meer ontwikkelen. Dat was niet naar de zin van Pirmin, die er een ferme snok aan gaf. Ik moest mij dubbel plooien om zijn wiel te houden. Wat verder keek ik om en zag dat hij er af was. Aan kilometer 68 hadden we een gemiddelde van 30,6km/u. Het vet was toen bij ons ook van de soep, maar we zaten nog tussen de velden. De aankomst was bijlange nog niet in zicht. De vooropgestelde 68km werden er uiteindelijk 73.

Deze morgen stond ik alleen aan de start in Wolvertem voor de anti krampenrit. Start in Wolvertem, via Merchtem en Buggenhout naar Dendermonde, Zele en Hamme om dan langs een andere weg dezelfde gemeenten aan te doen in omgekeerde volgorde en zodoende terug te keren naar Wolvertem. Ik had mij voorgenomen om de 65km te rijden en het rustig aan te doen na het ritje van gisteren. Ik zat echter onmiddellijk in een goed tempo en aan de bevoorrading halverwege had ik een gemiddelde van boven de 30. Daar vertrok ik met achter mij een peloton van een wielertoeristenclub. Op de bergop van de brug in Dendermonde kwamen ze mij allen voorbij, maar in de afdaling kon ik mijn wagonnetje toch nog aanhaken. Ze reden eigenlijk goed door, constant boven de 30. Zo had ik in Wolvertem nog altijd een gemiddelde van 30,4, en dat had ik zeker na gisteren niet verwacht.

Intussen is het klassement van de Vlaamse Wielrijdersbond up-to-date. Ik sta momenteel op de 21ste plaats. De lijst is 27.270 namen lang.

18:49 Gepost door Herman in MTB, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

30/06/2012

Fietsen Lopen Fietsen Lopen Fietsen ...

54-60

Op 16 en 17 juni reed ik twee maal in Waarchoot. De zaterdag de korte afstand samen met Pirmin en op zondag de lange met mijn club. Zaterdag pikte ik ook nog de Breughelloop in Rekkem mee.

Vorig weekend opnieuw fietsen en lopen. Zaterdagmorgen in Drongen de fietstocht en in de namiddag de 300m op de piste in Brugge. Met ons gemiddelde van boven de 30 was het vet van de soep in de namiddag, maar omdat ik alleen aan de start stond kan ik opnieuw een zege aan mijn sprintlijstje toevoegen.

Zondag werd een semi-klassieker gereden in De Klinge. Al van bij de start zat ik in een groepje dat goed door fietste, ook al viel de regen met bakken uit de lucht. Na een 20 tal kilometer lag er een oliespoor op de baan. In de eerste bocht die daar op volgde schoof ik onderuit. Ik was trouwens niet de enige in die bocht. Linker knie, linker hand en linker elleboog geschaafd. De linkerkant van mijn bekken kreeg een ferme tik en ik kletste daarenboven ook nog met mijn hoofd tegen de grond. Mijn valhelm perte totale, op 4 plaatsen gebarsten, maar aan mijn hoofd gelukkig niets. Daarmee is het nut van een valhelm nog maar eens bewezen. Na die val was de fun er eigenlijk af en toen ik aan het Provinciaal Domein in Wachtebeke passeerde besloot ik om maar direct naar huis te fietsen om de wonden te verzorgen.

Deze morgen stond de Summerbike tocht in Boom op het programma. Pirmin had er duidelijk zin in. De eerste 40 km werden afgehaspeld aan een gemiddelde snelheid van 31,8km/u. Dan begon mijn achterwiel opeens erg rare bewegingen te maken. Ik wipte constant op en neer, het leek wel of ik op kassei aan het fietsen was. Een leegloper was het zeker niet, dus maar even gestopt om te kijken wat er aan de hand was. De band vertoonde een buil. Ik liet wat druk uit de banden. We waren nog maar net over halfweg en misschien zou het zo lukken om de finish te bereiken. Echt door fietsen durfde ik niet meer en zeker niet in de bochten. Een klapband in een bocht is geen pretje. Op die manier bereikten we toch de finish. Het gemiddelde was daar wel gezakt naar 29,7.

Thuis heb ik de band aan een onderzoek onderworpen. Op de plaats waar de buil zat is de rubber op het loopvlak ingevreten. Vermoedelijk is dit nog een nawee van het oliespoor van vorige week, want het bandje was nog geen maand in gebruik.

19:53 Gepost door Herman in Piste, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

10/06/2012

Toertochten Waregem en Temse

52-53

Dit weekend stond opnieuw volledig in het teken van de koersfiets. Gisteren reed ik met Natalie de tocht in Waregem. Op de flyer stond 75km, maar het zijn er uiteindelijk bijna 80 geworden. Op het menu wat hellingen in de buurt van Oudenaarde: Tiegemberg, Achterberg, Varent, de Nokereberg en nog wat andere hellingen.

Natalie kon ook ineens haar spiksplinternieuwe fiets uitproberen. Tot in Oudenaarde reed het aardig vlot. Maar dan werden we richting Edelare gestuurd. Langs de grote baan is die goed te verteren, ik heb die al een paar keer opgereden. Net voor we aan de beklimming gingen beginnen werden we echter de grote baan af gestuurd en belandden we in de Vlaamse Ardennendreef richting Achterberg. De steilste stukken hebben een stijgingspercentage van 11%. Zwoegen en stampen om boven te geraken, maar het lukte. Daarna volgde de Varent. Ongeveer even lang, maar met een steilste stuk van 16%. Op dat steilste stuk heb ik toch even moeten passen. Te voet ging het wat gemakkelijker. Na een 50 meter stappen zette ik mij opnieuw in gang. Natalie reed wel volledig naar boven en stond mij boven op te wachten. Daarna werd het parcours een pak minder zwaar. De regen kwam nog wel even voor spelbreker spelen. Aan de 62ste kilometer doemde nog de Nokereberg op met zijn steilste stuk van 8%. Deze ben ik volledig op de kasseien naar boven gefietst. Daarna ging het in rechte lijn en met de felle wind op kop opnieuw naar Waregem.

Deze morgen reed ik samen met Claire de Jan Bogaert classic in Temse. Daarmee heb ik dit weekend opnieuw 12 punten in de wacht gesleept voor het klassement.

19:44 Gepost door Herman in WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

03/06/2012

Lopen en fietsen

48-51

Een extra dagje verlof op 28 mei en meteen ook een extra gelegenheid om nog wat punten voor het klassement te sprokkelen. Alhoewel ik mij voorgenomen had om in Sint-Gillis-Waas het rustig aan te doen heb ik het toch niet kunnen laten om met een groepje mee te fietsen. Aan de bevoorrading had ik een gemiddelde van 31km/u, maar daarna heb ik het toch rustig aan gedaan.

Vrijdagavond stond het provinciaal kampioenschap sprint op het programma. In mijn categorie slechts drie starters, en daarvan ben ik de minst snelle. Het voordeel van maar met drie aan de start te staan is dat je al op voorhand zeker bent van een medaille. Het was wel leuker geweest hadden we met wat meer geweest. Op 10 meter van het einde liep ik nog in derde positie, toen plots de man aan de leiding struikelde en viel. Daardoor liep ik als tweede over de meet.

Gisteren geen toertocht, maar een echte wielerwedstrijd. Meteen ook mijn eerste koers ooit. Na de start zat ik onmiddellijk achteraan, maar af en toe lukte het om op de smalle wegeltjes in een gaatje te duiken en wat plaatsen op te schuiven. Toen we net voor het einde van de eerste ronde uit de laatste bocht kwamen was ik al opgeschoven tot in het midden van het peloton. Plots een enorme klap achter mij. Iemand van mijn club was tegen de nadar gereden. Hij moet een enorme smak gemaakt hebben, want de nadar was meer dan een meter verschoven. De achterkant van zijn helm was volledig weg. Door de aarzeling die daarop volgde heb ik de voeling met het peloton verloren, en het lukte niet meer om het gat toe te fietsen. Ik verzeilde in een groepje van drie. We fietsten goed door, maar toch werden we op twee ronden van het einde uit de wedstrijd gehaald. Op dat moment had ik een gemiddelde van 33km/u en al heb ik het einde van de wedstrijd niet gehaald, het was toch een ongelofelijke ervaring. Met onze clubgenoot gaat het intussen goed.

Deze morgen heb ik dan nog de toertocht in Lovendegem gereden. Het weer was totaal omgeslagen. De eerste 10km regende het goed door, en ik voelde al snel dat er water in mijn schoenen stond. Net toen ik met het idee zat te spelen om er de brui aan te geven en Martine op te bellen om mij te komen halen hoorde ik achter mij roepen. Ik herkende niet dadelijk wie het was, maar het waren drie andere Ghostbikers die ook het slechte weer getrotseerd hadden. Ik ben met hen door gefietst tot aan het einde en na iets meer dan twee uur zaten de 55km erop.

21:13 Gepost door Herman in Piste, WT | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27/05/2012

MTB Lotenhulle en WT Temse

46-47

Gisteren de mountainbike nog eens van stal gehaald om de toertocht in Lotenhulle te fietsen. Mijn laatste tocht in het veld dateerde al van februari. Pirmin was ook mee en dat stond dan meteen ook garant voor mijn snelste MTB tocht tot nu toe. Evident was het echter niet. Het parcours dat de organiserende club uitgestippeld had deed een aantal privé bossen aan. Omdat er daar maar één keer per jaar door gereden wordt was er op de meeste plaatsen geen padje, waardoor we gewoon door de losse bladeren gestuurd werden. In die bossen was het ook constant draaien en keren, dikwijls zelfs een bocht van 180°. De fiets ben ik blijkbaar ook niet meer gewoon, want ik had al na een tiental kilometer last van mijn rug. Maar al bij al ben ik toch zeer tevreden met mijn tijd en de gemiddelde snelheid. Eens thuis kregen de fietsen een deftige onderhoudsbeurt en die was net op tijd gedaan om T. De Gendt de Stelvio te zien opfietsen. Fantastisch gereden heeft hij.

Deze morgen opnieuw op pad met de koersfiets. Ik vertrok helemaal alleen in Temse en ik had eigenlijk de bedoeling om 60km los te rijden. De eerste twee kilometer lukte dat aardig en haalde ik een snelheid van 28km/u. Maar toen zag ik fietsers voor mij rijden en ik kon het niet laten om het tempo wat op te trekken. Een paar kilometer gefietst aan een gemiddelde goed boven de 30km/u, waardoor ik al snel aan een gemiddelde van 31km/u zat. Het tempo zat goed en aan de bevoorrading halfweg had ik nog altijd een gemiddelde van 30,5km/u. Na de bevoorrading heb ik een pijltje gemist en door het zoeken en terugkeren was het gemiddelde onder de 30 gezakt. Het parcours was ook wat pittiger. Peizegem, Steenhuffel en Londerzeel liggen dan ook niet zo ver van Brussel. Toch lukte het om het tempo opnieuw wat op te krikken.

Op minder dan 10 km van het einde zag ik een groepje fietsers bij elkaar staan. In het midden zat een dame op de grond, die een ferme smak gemaakt had. Ze was over een bult in het fietspad gereden en had zo de controle over haar stuur verloren. Ze bloedde uit haar aangezicht. De omstaanders hadden de hulpdiensten al verwittigd en die zouden er spoedig aan komen. Ik hoop voor haar dat het minder erg was dan het er uit zag.

Ik bleef goed door rijden tot net over de scheldebrug in Temse. Van daar was het niet zo ver meer, maar zat ik midden in stedelijk gebied en dat is niet zo aangewezen om door te vlammen. Uiteindelijk lukte het voor de eerste keer dit jaar een toertocht te fietsen met een gemiddelde van 30km/u. Dat ik daarin zou lukken na die zware MTB rit van gisteren had ik bijlange niet verwacht. Het was alleszins een goede test voor mijn eerste wielerwedstrijd volgende week. In een peloton moet het wel lukken om nog wat sneller te gaan.

18:08 Gepost door Herman in MTB, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

20/05/2012

Update

34-45

Op 1 mei hadden we ingeschreven voor de ekiden in Evergem, maar door een aantal afzeggingen werd het een forfait. Dan maar richting Oudenaarde voor de Superklassieker. Ik koos voor de 55km en kreeg een aantal hellingen uit de Ronde voorgeschoteld.

Het weekend van 5-6 mei was redelijk druk. Zaterdagmorgen 45km met Pirmin en in de namiddag de pistemeeting in Roeselare. Zowel op de 100m als in het kogelstoten werd het een derde plaats. Dat leverde in het kogelstoten een bronzen medaille op voor het provinciaal kampioenschap kampnummers. Zondagmorgen fietste ik in Erpe-Mere en omstreken nog eens 37km.

Het volgende weekend was al even druk. Zaterdagmorgen 30km in de buurt van Waregem samen met Natalie aan een aardig tempo, zeker omdat zij, in afwachting van haar koersfiets, de rit nog met een gewone damesfiets moest afwerken. We slaagden er zelfs in om een deelnemer, met koersfiets, er af te rijden. In de namiddag hebben mijn tegenstrevers het mij gemakkelijk gemaakt om tweemaal met de bloemen te gaan lopen. Zowel op de 400m als in het verspringen was ik de enige deelnemer in mijn categorie. Zondagmorgen volgde dan nog een zware rit door het Pajottenland. Start in Liedekerke en samen met Pirmin, wat deze keer ook opnieuw wil zeggen dat er gevlamd werd.

Donderdag 17 mei fietste ik 74km op de toertocht "Dwars door Zeeuws Vlaanderen" in het gezelschap van Katleen. Dit weekend was ik tweemaal alleen aan de slag. Gisteren 40km in Axel, aan een gemiddelde van 29,3km/u en vandaag 60km in Baasrode waar ik 28,5km/u haalde.

In het klassement van de Vlaamse Wielrijdersbond sta ik momenteel op de 27ste plaats met 109 punten. Ondertussen staan er al meer dan 21.000 deelnemers in de lijst.

18:38 Gepost door Herman in Piste, WT | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29/04/2012

Toertochten Balen en Ninove

32-33

Gisteren ben ik om zeven uur vertrokken richting Balen voor de Tom Boonen Classic. Ik zou daar voor de eerste keer 75 km fietsen, ze hadden geen kortere afstand. Niet ver na de start kwamen we aan het Albertkanaal. Daar bemerkte ik voor mij een groepje van een zevental fietsers dat er een aardig tempo op nahield. Toen ik ze bijna ingehaald had zag ik dat het een groepje dames was. Eens in hun wiel moest ik toch wat recupereren, want ik had fel moeten doorfietsen om hen in te halen. De achterste dame vertelde mij dat zij ook 75km ging fietsen. Aan de splitsing reden er vijf door en fietsten we met drie verder. Wat verder werden we bijgehaald door een andere fietser die ook met ons mee reed. Dat ging vlot tot op het moment dat ik op 15 km van het einde lek reed. Ik riep mijn gezellen nog na dat ze door mochten fietsen en niet op mij moesten wachten. Toen ik na het wisselen van de binnenband opnieuw aanzette stonden beide dames mij na de eerste bocht toch op te wachten. Dat vond ik redelijk sympathiek. De fietser was doorgereden omdat hij de 130 km deed. De rest van de tocht werd zonder problemen afgewerkt. We haalden over de 75km toch nog een gemiddelde van bijna 27km/u en daar was ik zeer tevreden mee. Toen ik na een autorit van 1u20 thuis uitstapte voelde ik vooral in mijn knieen dat ik toch goed gefietst had.

Deze morgen stond de Van Eyck Sport Classic op het programma. De start lag in het centrum van Ninove. Veel zoeken naar de startplaats was niet nodig, want er waren een massa fietsers op de been. Om in te schrijven moest ik in een rij aanschuiven die tot een tiental meter buiten het café reikte, maar al bij al ging het nog redelijk vlot.
Ik begon eraan op op de Edingsesteenweg en werd al direct getrakteerd op een paar hellingen. Op dat moment zat ik op de slotkilometers van het parcours van de Ronde van Vlaanderen van vroeger, maar dan in omgekeerde volgorde. Hellend zou het trouwens de ganse rit blijven.
Van zodra ik de steenweg verliet kwam ik op kleinere wegen terecht en fietste ik via Nieuwenhove, Galmaarden en Viane naar Deux-Acren. De doortocht daar was redelijk pittig: een kilometer of twee kassei. Via Overboelare leidde de tocht naar Geraardsbergen. Daar begon het ook fel omhoog te gaan. Ik fietste op nog geen 200m van de top van de muur, maar eens boven volgde de lange afdaling in Onkerzele. Van daar ging het recht naar Ninove over Idegem, Zandbergen, Appelterre en Outer.
Ondanks het pittige parcours haalde ik in mijn eentje toch nog een gemiddelde van 28,4 over de 45km.