31/12/2012

Terugblik 2012

114-122

Sinds mij laatste bericht fietste ik nog 9 tochten met de MTB, in Hertsberge, Essen, Kleit, Zoersel, Veldegem, Stekene, Wingene, Assebroek en de laatste gisteren in Vinderhoute.

Op het einde van het jaar is het ook de gewoonte om eens terug te blikken naar 2012:

- 1 wielerwedstrijd, meteen ook mijn eerste ooit.

- 3 keer gefietst op de wielerpiste in Gent.

- 58 toertochten met de koersfiets en goud in de Bokaal 2012.

- 33 toertochten met de mountainbike.

- 6 loopcrossen en 3 volkscrossen.

- 6 pistemeetings met telkens de sprint en de kampnummers, brons op het provinciaal kampioenschap kampnummers en zilver in de sprint.

- 8 stratenlopen.

- 2 duo duathlons, samen met Nina in Geel en met Lisa in Geluwe.

- 2 trio triathlons, samen met Nina en Iemke in Izegem en met Ine en Peter in Gent.

In het klassement van de VWB sta ik momenteel op de 29ste plaats op meer dan 33.000 deelnemers. Het doel dit jaar was de top-100 halen.

Aan alle lezers mijn beste wensen en een voorspoedig 2013.

10:22 Gepost door Herman in Cross, Duatlon, MTB, Piste, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

25/08/2012

Duatlon - Triatlon - Toertochten

76-81

Met een duo duatlon en twee trio triatlons stond augustus nog eens in het teken van de competitie.

Op 5 augustus stond ik samen met Nina aan de start van de duo duatlon in Geel. Daar heb ik opnieuw mijn deel van de pech gehad. Al na de eerste ronde reed ik lek achteraan. Ik had er precies een voorgevoel van toen ik vertrok en had mijn twee reservewielen mee genomen. Martine stond met de wielen aan het uitdraaien van de lus op het einde van elke ronde. Daar lagen de meeste steentjes op het parcours. De omstaanders hadden met haar wielen al wat staan lachen, maar toen ik ze toch nodig had kregen ze lik op stuk. Toen ik na de eerste ronde de lus indraaide hoorde ik een luide psssst en voelde ik onmiddellijk dat ik op de velg zat. Tot aan Martine was het niet zo ver meer, dus reed ik door op de velg. Eens bij Martine het wiel eruit en het andere erin. Dat ging redelijk vlot (gewisseld in 70 seconden) maar toen ik opnieuw wou aanzetten lag mijn ketting er vooraan ook nog af. Daar heb ik vermoedelijk onze 5de plaats verspeeld. We werden uiteindelijk 6de op 8.

Op 11 en 12 augustus fietste ik tweemaal de toertocht in Gontrode. Op zaterdag de 35km en op zondag de 75.

Op 15 augustus stond traditioneel de trio triatlon van Izegem op het menu. Vorig jaar eindigden we 13de, maar dit jaar zat er meer in. Ik had stilletjes gedroomd van het podium, maar dat is niet gelukt. Iemke zwom, ik fietste en Nina liep. En we hebben een prachtig resultaat neergezet. Geen pech dit keer, ik ben ondertussen overgeschakeld op een nieuw merk buitenband. Alles liep op wieltjes waardoor we beslag konden leggen op de 7de plaats op 18 ploegen in onze categorie (2 dames en 1 heer). En onze tijd was maar liefst 12 minuten beter dan die van vorig jaar.

Zaterdag 18 augustus 80 km losgefietst in de toertocht Melle-Muur-Melle. De Muur heb ik wel niet gezien, de 80km passeerde daar niet.

Zondag 19 augustus stond team abc aan de start van de Mr T triatlon in Gent. Ik vormde ploeg met Ine en Peter. Pirmin was er ook bij, hij vormde team met twee medestudenten en had ingeschreven onder de toepasselijke naam Bacchus. Ine liep ook nog in team aba, waar haar papa Tonny fietste. De omgevingstemperatuur bedroeg meer dan 30 graden.

In de wisselzone voor de fietsen stond naast een aantal BV's van VTM ook Ilio Keisse van Quick Step. Omdat Ine 10 seconden sneller zwom dan Ilio zijn zwemmer konden we voor hem aan het fietsen beginnen. Lang heb ik echter van mijn voorsprong niet kunnen genieten, want toen ik de Blaarmeersen uit draaide zat ik al 100m achter. Tonny probeerde te volgen, maar ook hij moest onherroepelijk lossen. Ik werd bijgehaald door een duo dat ongeveer mijn tempo fietste. Toen ik aan mijn derde ronde begon zag ik Pirmin aan de kant staan. Hij was zijn band aan het wisselen. Deze keer hadden we de reservewielen niet bij. Daarmee heeft hij zeker 5 minuten verloren. Aan het einde van mijn derde ronde werd ik opeens voorbij gesneld door Ilio, die al aan kwam. Toch ben ik zeer tevreden over mijn fietsen, want ik lukte een ferm PR. Mijn eerste keer dat ik een gemiddelde haalde van boven de 34km/u.

We kunnen terugblikken op zeer mooie resultaten. Er stonden 133 teams aan de start. Team aba werd 45ste in een tijd van 1:13:04, mijn team abc werd 60ste in een tijd van 1:15:59 en Bacchus haalde ondanks pech toch nog de 112ste plaats.

16:53 Gepost door Herman in Duatlon, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

12/08/2012

Duatlon - Stratenloop - WT

69-75

De laatste twee weken heb ik alweer vijf toertochten gefietst: In Verrebroek, Sint-Jan-In-Eremo, Ertvelde, en dit weekend tweemaal in Gontrode.

De tocht in Verrebroek op 28 juli werd grotendeels in Zeeland gefietst. Alleen haalde ik daar over de 47,5km een niet onaardig gemiddelde van 29,1km/u.

De dag nadien werd samen met Pirmin gefietst in Sint-Jan-In-Eremo. Als Pirmin mee is halen we meestal een hoger gemiddelde: 31,4km/u over de 60km en dat ondanks twee lekke banden van mijnentwege.

In Ertvelde fietste ik de kortste afstand, want in de namiddag stond de Kriekeloop in Ingelmunster op het programma. Ik startte in de jogging van 2km. Spijtiggenoeg wordt hiervan geen rangschikking opgemaakt.

Op 5 augustus ging het samen met Nina richting Geel voor de duo duatlon. Ik had voor alle zekerheid maar mijn stel reservewielen meegenomen. De laatste tijd heb ik al verscheidene malen lek gereden en indien dit vandaag het geval zou zijn kon ik toch nog altijd op de velg verder rijden. Er stonden 8 duo's aan de start. Nina kwam als eerste dame de wisselzone in gelopen. Op dat moment zaten we op plaats vijf bij de duo's. Mijn eerste ronde van 7km fietste ik elke kilometer in minder dan 1:50. Ik zat op dat moment in een pelotonnetje dat er een goed tempo op nahield. Toen ik op het einde van de eerste ronde de lus indraaide hoorde ik een luide pssst. Achteraan lek. Gelukkig op 150m van de plaats waar Martine stond met mijn reservewielen. Ondanks het feit dat daardoor mijn tempo gebroken was haalde ik toch nog een gemiddelde van 32,5km/u. Uiteindelijk zijn we zesde geëindigd, zonder die lekke band had het vermoedelijk vijfde geweest. Ondertussen ben ik achteraan overgeschakeld op een nieuw merk buitenband.

Dit weekend fietste ik twee maal in Gontrode, aan een rustig tempo. In het klassement sta ik momenteel 25ste op 28.500 deelnemers.

21:03 Gepost door Herman in Duatlon, Stratenloop, WT | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

19/11/2011

Winterduathlon Geluwe

Naar deze wedstrijd had ik lang uitgekeken, want ik wou ten opzichte van vorig jaar toch wat rechtzetten. De omstandigheden zaten dit jaar echter niet mee, zeker niet om een topprestatie neer te zetten. Aan het trainen heeft het zeker niet gelegen, ik heb kilometers genoeg gefietst. Woensdag voelde ik echter de eerste tekenen van een verkoudheid, en dat was vandaag nog niet over.

Er stonden vier gemengde duo's aan de start. Daaronder de winnaars van vorig jaar en wij. De andere twee duo's waren nieuw. Ik had uitgerekend dat ik rondjes moest rijden van 17 minuten, zo zou ik aan een fietstijd van 1:08 komen en dat zou dan 10 minuten sneller zijn dan vorig jaar. Ik had wel geen rekening gehouden met de wissel, die ook tweemaal bijna volledig bij het fietsen geteld wordt. De omloop van het fietsen lag er ook minder zwaar bij dan vorig jaar.

Ine liep een fantastische eerste loopbeurt. Al na 14:11 kreeg ik het nummer en op dat moment waren er nog geen dames voorbij gekomen. Mijn eerste doortocht door de weide ging redelijk vlot, maar op de helling erna voelde ik dat ik weinig kracht kon zetten in de stukken bergop. Die verkoudheid hinderde fel. Toch kon ik het eerste rondje fietsen in minder dan 16 minuten. In de tweede ronde nog altijd hetzelfde gevoel. Gelukkig ging het in de derde en laatste ronde wat beter. Ondertussen waren mij ook al wat concurrenten voorbij gefietst, waaronder minstens één gemengd duo.

Gezien de omstandigheden kon ik het fietsen beëindigen in 1:05:36. Daarmee verbeterde ik mijn fietstijd van vorig jaar toch nog met 12:23. Daarna begon Ine aan haar tweede 3,5 km die ze liep in een tijd van 15:03.

Onze tijd van 1:34:50 leverde ons de derde plaats op, achter de winnaars van vorig jaar die deze keer tweede werden.

19:29 Gepost door Herman in Duatlon | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15/08/2011

Trio triatlon Izegem

Dit is één van de weinige trio triatlons waar een opdeling wordt gemaakt volgens de samenstelling van het team. De concurrentie wordt wel elk jaar zwaarder. Eigenlijk zou men het woord recreatief gerust mogen laten vallen.

Er stonden 18 teams aan de start in onze categorie. In ons team nam Nina het zwemmen voor haar rekening, Leonie het lopen en ik het fietsen. Voor Nina was het de eerste keer dat ze aan de start kwam in het zwemmen. Nina zwom de 750m in 20:43, zeker niet slecht gezien de omstandigheden.

Daarna was het mijn beurt om te fietsen. Werd ik de voorbije jaren door een aantal fietsers ingehaald, dan lukte het dit jaar om zelf wat concurrenten in te halen. Ik fietse de 11de tijd en legde de 20km af in een tijd van 37:23.

Na het fietsen gaf ik de fakkel door aan Leonie die op de 5km een tijd van 22:45 realiseerde. Onze totaaltijd bedroeg 1:22:21, wat ons een 13de plaats opleverde.

20:19 Gepost door Herman in Duatlon | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

07/08/2011

Duo Duathlon Geel

Dit was een wedstrijd waar ik al een hele tijd naar aan het uitkijken was. Vooral omdat Pirmin ook mee deed. En ik wou mij met hem wel eens meten. De spanning was thuis dan ook stilaan opgebouwd, vooral de laatste week. Pirmin zou team vormen met Leonie, ik met Emilie. Emilie kreeg echter loopverbod, waardoor ik op zoek moest naar een nieuwe loopmaat.

Hier en daar wat rondvragen bracht geen soelaas. Gisteren voormiddag zag ik dat Wendy op de chat zat. Zij woont in de buurt van Geel, misschien zag zij het wel zitten. Wendy kon ook niet, maar had wel het geniale idee om wat mails in haar atletiekclub rond te sturen en terwijl ik naar de jeugdwedstrijden op de Kriekeloop in Ingelmunster stond te kijken kwam het verlossende telefoontje van Jaimy. Zij zag het wel zitten om te lopen.

Zo stonden Leonie en Jaimy om 12u05 deze middag aan de start. Gezien de looptijden denk ik dat het loopparcours wat langer was dan de vooropgestelde 5km. Jaimy liep 23:36, Leonie 25:00. Ik kon zo aan het fietsen beginnen met iets meer dan een minuut voorsprong. Ik was samen met een andere fietser begonnen, maar die moest ik al snel achter laten. Voor mij reed een groepje van een viertal fietsers. Daar zaten ook 2 dames bij. Toen ik bij hen aansloot had ik de indruk dat het groepje uit elkaar aan het vallen was. Ik reed door naar het wiel van de dame op kop en wou daar even blijven zitten om dan over te nemen. Ik zat daar nog maar net toen één van de officiêlen mij kwam zeggen dat ik niet in het wiel van dames mocht stayeren. Vermoedelijk mochten de dames dat ook niet bij de heren. Belachelijke regel, vind ik. Ik ben die dame dan maar direct voorbij gefietst en daarmee zat ik weer alleen.

Zo een honderd meter voor mij fietste een deelnemer die een mooi tempo ontwikkelde. Het lukte echter niet om naar hem toe te fietsen. Wat verder werd ik voorbij gefietst door twee mannen die minstens 5km/u sneller dan mij fietsten. Ik plooide mij dubbel om hun wiel te pakken en zo lukte het toch om de deelnemer voor mij in te halen. We bleven samen en met ons beiden konden we een tempo houden van om en bij de 33km.

Op het einde van de eerste ronde moesten we een lus maken om te keren. Toen ik de lus beëindigde zag ik Pirmin die er nog moest aan beginnen. Ik had nog ongeveer een minuut voorsprong. Halverwege de tweede ronde was het even tricky. Ik zat met mijn voorwiel een tiental cm naast het achterwiel van mijn voorligger. Toen hij wat naar links uitweek raakte mijn voorwiel zijn achterwiel. Gelukkig zijn we niet gevallen. Het beste was er bij mij op dat moment wel af. Ik moest zelfs een gaatje laten.

Aan de lus op het einde van de tweede ronde zag ik Pirmin opnieuw. Ik had zowaar een kleine 100 m meer afstand genomen. Dat gaf mij weer moed om de laatste ronde aan te vatten. Het lukte zowaar om het gaatje dat ik had moeten laten opnieuw toe te fietsen. De rest van de ronde bleven we samen, en zo lukte het om de wisselzone voor Pirmin te bereiken. Pirmin heeft wel 30 seconden sneller gefietst dan mij, maar daar had ik op voorhand zeker willen voor tekenen.

Daarna mochten Jaimy en Leonie nog eens de arena in voor de laatste 2,5 km. Deze keer was Leonie de snelste. Eigenlijk kon de uitslag niet mooier zijn. We hadden twee aan elkaar gewaagde teams, aan de eindmeet scheelde het slechts 8 seconden. Net zoals in de ronde van Frankrijk van 1989, toen het verschil tussen Lemont en Fignon ook maar zoveel was.

19:52 Gepost door Herman in Duatlon | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

17/07/2011

Just for Fun Duatlon Kapelle Op Den Bos

Gisteren voelde ik nog altijd vermoeidheid. Om die niet te laten toenemen heb ik in de voormiddag aan mijn stamboom gewerkt en in de namiddag naar de tour gekeken vanuit de luie zetel. Daarna vroeg in bed en toen ik deze morgen wakker werd voelde ik bijna niets meer van de vermoeidheid.

We waren al vroeg in Kapelle-Op-Den-Bos aangekomen, maar Jess en Odile waren er al. Nadat we onze nummer afgehaald hadden, was er nog voldoende tijd om het fietsparcours te gaan verkennen. Dat leerde ons dat er in het rondje van 8km een stuk van 2km zat met de wind pal op kop. En hij waaide hard.

Om 14u werd de wedstrijd op gang geschoten. Het lopen liep vlot. We zaten alle drie samen, en al waren we wat behoedzaam gestart, al snel begonnen we tegenstanders in te halen. De eerste loopbeurt was 2.840m lang en werd gelopen in 13:46 (12,378km/u). Jess en ik liepen samen de wisselzone in, Odile kort daarna.

In het fietsen nam ik Jess op sleeptouw en al na een kilometer of drie hadden we de eerste dame te pakken. Die liep een pak beter dan dat ze fietste. Wat later zag ik twee fietsers naderen. Ik riep naar Jess dat ze moest inpikken, en dat lukte. Spijtig genoeg was één van de twee ook een dame. In de bochten aan het einde van de eerste ronde hadden we een kleine achterstand en het lukte ons niet meer om het gaatje te dichten. Veel konden ze niet uitlopen, tot het einde van het fietsen hadden we hen in het vizier. De fietsproef werd afgelegd aan een gemiddelde van 30,235km/u.

Na het fietsen moest nog één rondje van 1,5km gelopen worden. Had ik dit keer geen last van krampen tijdens het fietsen, dan schoot het er in bij het begin van het lopen. Ik moest halt houden om even te stretchen aan een nadar en daardoor had ik een achterstand op Jess van een 50-tal meter. Gelukkig heb ik tijdens het lopen verder geen last van kramp meer gehad. We moeten allebei ongeveer even snel gelopen hebben, want aan het einde zat ik nog altijd zo een 50m achter. In de tweede loopbeurt kon ik er toch nog een gemiddelde van 11,5km/u uitpersen.

Jess werd tweede bij de dames (19de in de totaalstand 53:32), Odile vierde (57:48). Ik werd 21ste in de totaalstand, 14de bij de heren en 1ste bij de heren +50 in een tijd van 53:55. Met een gemiddelde overall (wissels inbegrepen) van 22,813km/u ben ik uiterst tevreden.