22/07/2012

Toertochten update

61-68

Mijn vorig bericht eindigde met Boom, dit begint ermee. Zowel op zaterdag als op zondag waren hier 8 punten te verdienen en die wou ik toch niet laten liggen. Zondag was het wel met de MTB te doen. De tocht speelde zich af in een oude kleiput en dat stond garant voor een paar spectaculaire hellingen en afdalingen. Niet ver na de start verloor ik het opzetstukje van mijn linkerpedaal, waardoor ik erg gehinderd werd bij het fietsen. Het valt echt niet mee om te trappen op een klikpedaal zonder klikplaatje op je schoen. Het andere opzetstukje begaf het iets over halfweg waardoor het trappen nog moeilijker werd. Daarenboven moest ik ook nog eens vol in de modder trappen omdat de fietser voor mij bleef steken. Daarmee was de schoen ook nog nat, waardoor ik constant op het ijzer zat te glijden. Toch was ik nog niet aan het einde van mijn pech. Ik verloor wat verder het evenwicht, moest wat door de linkerknie, voldoende om de wonde van de week ervoor opnieuw te openen. En tenslotte brak mijn zadel. Toen was er geen fietsen meer aan. Gelukkig zat ik bijna aan de aankomst.

De week erna ging het er iets rustiger aan toe. Ik fietste op zaterdag 50km in Heestert samen met Ine en op zondag 30km met de tandem. Met Martine achterop fietsten we het grootste gedeelte in de pletsende regen. Op woensdag 11/7 werd deze tocht nogmaals gefietst. Deze keer reed ik 60km alleen.

In het weekend van 14-15 fietste ik op zaterdag met de MTB in Aalter. Alweer in de regen, maar dat is prachtig MTB weer. Ik herinner mij nog dat het laatste stuk veldwegel zeer lang en zeer lastig was. Zondag deed ik mee aan de zomerfeestentocht in Weerde (Zemst). Toen ik al bijna in Aalst was kregen we telefoon van Pirmin die meldde dat mijn schoenen nog thuis stonden. Ik had zijn schoenen mee genomen. Van terugkeren was geen sprake, dus dan maar gefietst met een paar schoenen dat welgeteld vier maten te groot was. Maar al bij al viel het nog mee.

Gisteren vertrokken Pirmin en ik in Maldegem voor een tochtje van 68 km. Met Pirmin erbij is het meestal geen plezierritje, maar wordt er gevlamd van begin tot einde. We halen dan ook geregeld anderen in, die dan dikwijls niet aan de verleiding kunnen weerstaan om zich in ons wiel te nestelen. Gisteren hadden we er zo ene aan ons been. Kilometers bleef hij zitten in ons wiel, terwijl wij aan de kop aan het sleuren waren. Ik had al een paar keer geprobeerd om net voor een bocht het tempo te laten zakken om dan fel op te trekken, maar telkens reed hij het gat opnieuw toe. Aan een afslag naar links was hij toch sneller dan ons door de bocht en reed hij eindelijk aan de kop. Maar dan kon hij ineens maar een snelheid van 27km/u meer ontwikkelen. Dat was niet naar de zin van Pirmin, die er een ferme snok aan gaf. Ik moest mij dubbel plooien om zijn wiel te houden. Wat verder keek ik om en zag dat hij er af was. Aan kilometer 68 hadden we een gemiddelde van 30,6km/u. Het vet was toen bij ons ook van de soep, maar we zaten nog tussen de velden. De aankomst was bijlange nog niet in zicht. De vooropgestelde 68km werden er uiteindelijk 73.

Deze morgen stond ik alleen aan de start in Wolvertem voor de anti krampenrit. Start in Wolvertem, via Merchtem en Buggenhout naar Dendermonde, Zele en Hamme om dan langs een andere weg dezelfde gemeenten aan te doen in omgekeerde volgorde en zodoende terug te keren naar Wolvertem. Ik had mij voorgenomen om de 65km te rijden en het rustig aan te doen na het ritje van gisteren. Ik zat echter onmiddellijk in een goed tempo en aan de bevoorrading halverwege had ik een gemiddelde van boven de 30. Daar vertrok ik met achter mij een peloton van een wielertoeristenclub. Op de bergop van de brug in Dendermonde kwamen ze mij allen voorbij, maar in de afdaling kon ik mijn wagonnetje toch nog aanhaken. Ze reden eigenlijk goed door, constant boven de 30. Zo had ik in Wolvertem nog altijd een gemiddelde van 30,4, en dat had ik zeker na gisteren niet verwacht.

Intussen is het klassement van de Vlaamse Wielrijdersbond up-to-date. Ik sta momenteel op de 21ste plaats. De lijst is 27.270 namen lang.